בכל גיל, בכל שלב בחיים – כל המידע על גידול סוסים

בכל גיל ובכל שלב בחיים – של האדם ושל הסוס – ישנם דגשים חשובים ביותר לגידול בריא ונכון של סוסים.

גידול סוסים הוא מלאכה לא פשוטה אשר לא מתאימה לכל אחד. אם אתם רוצים לקנות סוס או לגדל סוסים, כדאי שתשקלו היטב האם יש לכם את התנאים, הזמן, הסבלנות והידע לגידול סוסים שמחים וטובים.

יש צורך בידע נרחב: תזונה, פיזיולוגיה, תנאים אופטימליים, אימון נכון ופסיכולוגיה של הסוס – הכל על מנת להעניק לו את התנאים הטובים ביותר ולהבטיח אורח חיים בריא.

בין אם אתם חושבים על קניית סוס – לשימוש פרטי, מסחרי, תחרויות או טיולים – או שברשותכם כבר יש מספר סוסים שאתם מגדלים, חשוב להמשיך לחקור וללמוד כל שאפשר על גידול סוסים. תמיד יש שיעור נוסף שאפשר ללמוד (או לחזק דעות שכבר היו לכם בנושא).

מבנה גוף הסוס

סוסים הם בעלי חיים אצילים בעלי מבנה גוף מיוחד – מהפרסות ועד קצה הרעמה, דרך מערכת העיכול הייחודית, השרירים והשלד. כדי להבין גידול סוסים יותר לעומק, יש להכיר את מבנה גופו של הסוס על כל ייחודיותו.

מערכת העיכול של סוסים

הסוס הוא חיית מרעה אשר ניזונה מעשב, בדומה לפרה. בשונה מהפרה, אשר אוכלת כמות גדולה מאוד של עשב או חציר ולאחר מכן מעלה גרה, הסוס אוכל כמויות שוות במהלך היום, כמעט בכל רגע אפשרי, כך שהמזון עובר תדיר במערכת העיכול ומספק לו אנרגיה לפעילות.

אם תצפו בסוסים בשטח פתוח, תוכלו לראות אותם אוכלים מעט ואז ממשיכים בפעילות ולועסים תוך כדי, בולעים לאחר מכן ואף מטילים גללים במהלך הליכה או ריצה. כלומר, סוסים אוכלים תוך כדי תנועה. למעשה, סוסים בטבע נעים כ-18 שעות ביום, וגומאים כ-20-40 קילומטר בזמן הרעייה.

סוסי בר רגילים לרעות במשך כל היום. מזון דל בערכים תזונתיים (עשב) זמין עבורם בכל שעה והם יכולים לאכול כשהם רוצים בכך. סוסים מבויתים, לעומת זאת, תלויים במזון שאנו מספקים להם ולכם עלינו לבחור ולהתאים את הדיאטה שלהם באופן מאוזן.

ישנם שני סוגי מזון עיקריים שסוסים אוכלים:

  • חציר, עשב וירק – מזון זה דל באנרגיה והוא הבסיס והמרכיב העיקרי בתזונתו של הסוס. החציר מאפשר לסוס לאכול במשך רוב שעות היום מבלי לקבל יותר מדי אנרגיה (אשר עלולה להזיק לסוס) או מרכיבים אחרים המשפיעים על בריאותו.

    שני דגשים חשובים מאוד כשנותנים חציר לסוסים: האחד, יש לשים לב כי אין עובש מצטבר על החציר (יכול לגרום לקוליק עובש). השני – אסור לתת גבעולי חיטה כמזון, משום שהם בנויים עם זיזים קטנים וחד כיווניים אשר יכולים להיתקע בפה, בגרון ואף בחלקי גוף אחרים של הסוס, לחדור בעדם בצורה חד-כיוונית ולגרום לפצעים וזיהומים קשים מאוד ואף למוות.

  • תערובת ושעורה – זהו מזון עתיר אנרגיה, באופן יחסי, ואהוב ביותר על סוסים. סוס שמקבל כמויות גדולות מדי של מזון עתיר אנרגיה עלול לפתח בעיות רפואיות או התנהגותיות הנגרמות ממנו.
    הסכנה הגדולה והנפוצה ביותר היא קוליק, אשר יכול להיווצר משתי סיבות – חוסר ויסות ומתן כמות גדולה מדי של המזון המרוכז, או תזמון לא נכון שלו.

תזונת הסוס היא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על בריאותו, מחלות וחלק ניכר של הבעיות בסוסים נגרמות כתוצאה של תזונה לקויה. זכרו: סוסים לא יכולים להקיא, ומערכת העיכול שלהם מורכבת ורגישה.

כלל אצבע לסוסים בעלי שגרת פעילות יומית קבועה, כמו סוסי בוקרים או סוסי אורווה, לגבי וויסות המזון העתיר באנרגיה (תערובת) – כמות האנרגיה הנכנסת צריכה להיות שווה לאנרגיה היוצאת, כך שלא נותנים יותר מדי מזון מרוכז בלא פעילות מספקת. כלומר, סוס שלא עובד הרבה, נמצא במנוחה או בפנסיה, לא צריך לקבל כמות תערובת שווה לסוס שפעיל על בסיס יומיומי.

סוס אוכל עשב במרעה

מים – גורם משמעותי בדיאטה של סוסים

השקיה מתאימה ונכונה הא מפתח לתזונה בריאה של הסוס וחשובה מאוד כשמדובר בגידול סוסים. סוס בוגר יכול לשתות 45 ליטר מים ביום, בממוצע. בל נשכח שאנחנו חיים בישראל, הקיץ כאן ארוך, חם וקשה, וחשוב מאוד להקפיד על כך שהסוסים שותים מספיק מים.

כמות מים גדולה ותדירה חשובה מאוד לסוס. בעבר נהוג היה לחשוב שאין לתת לסוס לשתות במהלך האכילה, אולם כיום מאמינים כי המים מסייעים לעיכול ומזרזים אותו. סוסים שנמצאים בבית גידול נוח וחשופים למים במשך כל היום, יכולים לבחור מתי לשתות וניתן לראות שהם שותים על פי הצורך, לאו דווקא בקשר ישיר לזמן ההאכלה.

אם באזור הגידול אין מים באספקה שוטפת כל היום, חשוב לתת להם לשתות פעמיים ביום, בבוקר ובערב, ולהקפיד לתת כמות מספקת של מים.

טיפ שלנו – סוס ששותה מרים לפעמים את הראש ועושה הפסקה קצרה מהשתייה. אין זה מעיד על כך שהוא סיים לשתות. חכו בסבלנות עד שהסוס לא מראה שום סימנים של רצון לשתות עוד לפני שמוליכים אותו ממקור המים.

טיפים להאכלה והשקיה של סוסים

  • באופן כללי, כשמדובר בתזונה נכונה של סוסים – בעיקר אלו המבצעים פעילות יומית קבועה – כדאי לתת להם מים ושחת נגישים לצריכה במשך כל היום. אל תחששו שמא הם יאכלו או ישתו יותר מדי – בעלי חיים יודעים לווסת את הכמות הנכונה להם.
  • עדיף להאכיל פעמיים-שלוש ביום בכמויות קטנות, מאשר האכלה אחת גדולה.
  • סוסים מרגישים בנוח בשגרה. שעות האכלה, השקיה ופעילות קבועות עושים אותם נוחי מזג ובריאים.
  • אם רוצים לעשות שינוי בסוג המזון או באופן ההאכלה, יש לעשות זאת בהדרגה ולא בבת אחת.
  • בהאכלת סוסי עבודה, מומלץ לתת שעה מנוחה אחרי האכלה. בסוסי רכיבה מומלץ לחכות שעה לפני האכלה אחרי רכיבה.
  • סדר נכון להאכלה: מים, חציר ואז מזון מרוכז או דגנים – כך מערכת העיכול מתחילה באופן מדורג.
  • נקיון מיכלי המים והאבוסים חשוב ביותר. הצטברות לכלוך תגרום להיווצרות חיידקים מסוכנים, בעיות בעיכול וסכנות גדולות.
  • בכל מקרה של בעיית עיכול או מחלה במערכת העיכול, כדאי לקרוא לווטרינר שיאבחן ויטפל בבעיה.

סוסים שותים

רגליים יחידות במינן

לסוסים יש רגליים מרשימות – הן דקות ביחס למשקל גופם הגדול, אך חזקות ועוצמתיות ביותר ומרהיבות ביופיין. מאפיין ייחודי זה מגיע יחד עם פוטנציאל פציעה גבוה, במיוחד כשמדובר בסוסים מבויתים ולא סוסי בר הנמצאים במרעה.

רגלי הסוסים בנויות משלד חזק מאוד, גידים ושרירים ארוכים וטלפיים קשות.

הפציעות הנפוצות ביותר ברגלי הסוסים נובעות מבעיות בגידים ובפרקים, אשר רואים שחיקה רבה מאוד. מתיחות ודלקות גידים הן נפוצות מאוד – הן מתרחשות בקרב כ-30% מהסוסים העוסקים בספורט – ועלולות לגרום לנזק בלתי הפיך, לכן חשוב מאוד להיות זהירים בכל הקשור לאימון הסוס ברכיבה.

הטלפיים והפרסות גם הן רגישות מאוד לזיהומים אשר יכולים להיגרם מפגיעה חיצונית או כתוצאה מבעיות מטבוליזם, תזונה לקויה או מחלה.

הפרסה היא נקודת המפגש של כל משקל הסוס (ורוכבו) עם הקרקע, מה שעושה אותה לפגיעה מאוד ועדינה, חשוב להקפיד על פרזול מתאים.

פסיכולוגיה של הסוס

גידול סוסים נכון הוא לא רק עניין פיזיולוגי של תזונה ותנאי מחיה. סוסים הם בעל חיים אינטליגנטי מאוד ובעל רגישות סביבתית ויכולת תקשורת מדהימה. כל סוס ובעליו מפתחים מערכת יחסים מיוחדת השקולה למערכת יחסים אנושית – היא מבוססת על כבוד הדדי, הקשבה, תגמול ותגובה.

חוסר מודעות לרגישות הסוס תגרום לתקשורת לקויה המדרדרת ומובילה לריחוק, חוסר צייתנות, עצלנות ואף עלולה להסתיים במוות אלים. הבנה בסיסית חשובה היא שהסוס הוא בעל חיים ניצוד, הוא חושש מטורפים ובזכות גודלו וזריזותו לרוב יבחר לברוח מסכנה מאשר להילחם באויב. לכן לסוס נטייה לתגובה מפוחדת במקרה של סכנה, אשר יכולה להוביל להתפרעות המסוכנת לסוס ולסביבתו.

מצב הקיום הכללי של הסוס המבוית נוגד את טבעו. אימון הסוס לרכיבה כאשר אדם יושב על גבו הוא תופעה מיוחדת אשר נרכשת בעבודה רבה ובתקשורת נכונה. הסוס המבוית לא לגמרי מודע לכוחו ועלול להגיב באופן לא מדוד לעומת רוכב הנמצא על גבו, בין אם בתגובתו לאיכוף, למגע או לתנועה או אם באופן בו הוא בוחר את צעדיו בהתאם לתוואי השטח, מהירות הדהירה או יחסו אל הרוכב.

הגורם המסוכן ביותר לסוס הוא פחד – הוא עלול לגרום לסוס להתפרע ולהשתמש בכל עוצמתו האדירה – שילוב של אדרנלין, כוח רב, משקל גדול וזריזות – באופן שיפגע בו או בבני אדם או סוסים אחרים הנמצאים בסביבתו.

כלל חשוב המתקשר למאפיין זה הוא קשירת הסוס: יש לקשור תמיד בקשר בשחרור מהיר, שכן אם הסוס מתפרע והקשר מחזיק אותו במקום הוא יגרום לנזק פיזי לעצמו. ככל שהקשירה חזקה יותר, כך הסכנה גדולה יותר. באופן כללי מומלץ להתרחק מסוס משתולל ולשחררו מהקשירה, כך הוא נרגע מהר יותר והסכנה תחלוף.

גידול סוסים אינו מתאים לכל אחד ולכל מקום. חשוב שתהיה לכם היכולת להעניק תנאים טובים הכוללים כמות מזון, מרחב תנועה, פעילות קבועה וציוד מתאים בשביל לספק לסוסים אורח חיים בריא ותקין.

לא כל אחד מתאים לגידול סוסים. גם אם אתם מאוד אוהבים את בעלי החיים המיוחדים הללו יכול להיות שעדיף לפגוש אותם בחווה בה הם מקבלים את התנאים הדרושים מאשר לגדלם בתנאים לקויים אבל באופן עצמאי.

חוסר ידע של המגדל עלולים להוביל לפציעות, מחלות ולמוות של הסוס, יש צורך בלמידה מתמדת והבנה מעמיקה של בעל החיים המופלא הזה.

"החומר העיוני הכתוב במאמר זה הינו חומר כללי המוצג מתוך מיידע כללי ואין בו כדי חיווי דעת מקצועי כלשהו.

אין בחומר הכתוב במאמר זה משום הבעת דעה מקצועית ו/או המלצה כלשהי אלא חיווי דעה פרטית .

אין  בחומר הכתוב במאמר זה כדי ליצור אחריות כלשהי כלפי כל אדם ו/או גוף העושה בחומר כתוב זה כדי שימוש כלשהו.

כל אדם ו/או גוף העושים שימוש כלשהו בחומר הכתוב במאמר זה עושים כך על אחריותם המוחלטת והבלעדית"